امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Friday, 22 November , 2024
امروز : جمعه, ۲ آذر , ۱۴۰۳ - 21 جماد أول 1446
شناسه خبر : 8822
  پرینتخانه » آخرین اخبار تاریخ انتشار : ۲۵ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۸ |

نماهای رومی در ساختمان های تبریز

چند سالی است که رخت رومی بر تن ساختمان‌های ایرانی نشسته است؛ نمایی که کارشناسان آن‌را فاقد ارزش معماری و جامعه‌شناسان آن‌را مغایر با فرهنگ ایرانی و مروج اشرافی‌گری می‌دانند. تبریز، شهر خانه امیرنظام گروسی، خانه نیکدل، خانه علی مسیو، خانه بهنام، خانه حیدرزاده و…، در معماری حرف‌های فیروزه‌ای زیادی برای زدن دارد، اما حالا لهجه […]

نماهای رومی در ساختمان های تبریز

چند سالی است که رخت رومی بر تن ساختمان‌های ایرانی نشسته است؛ نمایی که کارشناسان آن‌را فاقد ارزش معماری و جامعه‌شناسان آن‌را مغایر با فرهنگ ایرانی و مروج اشرافی‌گری می‌دانند.

تبریز، شهر خانه امیرنظام گروسی، خانه نیکدل، خانه علی مسیو، خانه بهنام، خانه حیدرزاده و…، در معماری حرف‌های فیروزه‌ای زیادی برای زدن دارد، اما حالا لهجه رومی غلیظی پیداکرده است. سنگ، مهم‌ترین ابزار طراحی نماهای ساختمان شده؛ نماهایی که عده‌ای دیدنی می‌نامند اما قدیمی‌ها می‌گویند: «دیدنی شده، اما زیستنی نه.»

نمای رومی از بالاترین نقطه شهر گرفته تا مناطق کم برخوردار رخنه کرده و صدماتی به سنگینی سنگ‌هایش، به هویت ایرانی‌ شهر زده است.

مسافران خارجی که با هدف دیدن نمای منحصربه‌فرد به این شهر سفر کرده‌اند، ناراحت هستند که هیچ عکس سلفی در هیچ کجای شهر نمی‌تواند «تبریز بودن» این شهر را به رخ بکشد؛ گشتی نیم‌ساعته در مرکز شهر نشان می‌دهد آن‌ها حق‌دارند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.