امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Friday, 22 November , 2024
امروز : جمعه, ۲ آذر , ۱۴۰۳ - 21 جماد أول 1446
شناسه خبر : 16268
  پرینتخانه » فرهنگی تاریخ انتشار : ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۳ |

۳۷ درصد از فروش حراج‌های اروپایی را هنرهای ایرانی تشکیل می‌دهند

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست «تجلی آرمان های انقلاب اسلامی از منظر هنرهای اسلامی و صنایع خلاق» گفت: سال گذشته، بیش از ۳۷ درصد از فروش حراجی‌ها در کشورهای اروپایی، مربوط به آثار ایرانی بوده است. نشست «تجلی آرمان های انقلاب اسلامی از منظر هنرهای اسلامی و صنایع خلاق» شب […]

۳۷ درصد از فروش حراج‌های اروپایی را هنرهای ایرانی تشکیل می‌دهند

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست «تجلی آرمان های انقلاب اسلامی از منظر هنرهای اسلامی و صنایع خلاق» گفت: سال گذشته، بیش از ۳۷ درصد از فروش حراجی‌ها در کشورهای اروپایی، مربوط به آثار ایرانی بوده است.

نشست «تجلی آرمان های انقلاب اسلامی از منظر هنرهای اسلامی و صنایع خلاق» شب گذشته (سه شنبه ۲۵ فروردین) به صورت مجازی در دانشگاه سوره برگزار شد.

سید محمدمجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید سعید احمدی زاویه دانشیار دانشکده علوم نظری و مطالعات عالی دانشکده هنر، مینا صدری استادیار گروه نقاشی و مجسمه سازی دانشگاه تهران با میزبانی مهران هوشیار عضو هیات علمی دانشگاه سوره در این نشست به ارائه نظرات خود پرداختند.

در ابتدای جلسه، مهران هوشیار ضمن خوش آمدگویی وتبریک ماه رمضان به حضار جلسه به یاد و خاطره استاد عزیز شهید آوینی اشاره کرد و گفت: امیدوارم همه ما بتوانیم رهرو راه همه شهیدان و عزیزان انقلاب باشیم.

سپس، سید محمد مجتبی حسینی به جایگاه صنایع فرهنگی و مرور وضعیت هنر امروز ایران و پس از انقلاب پرداخت و گفت: کشور ما یک درصد از خاک و جمعیت این جهان را دراختیار دارد ولی میراث دار فرهنگ و هنر است؛ یکی از صفاتی که سبب می شود دیگر کشورها کشور ما را بشناسند، پایگاه هنرست. در چهل سال گذشته کشور در زمینه هنر و فرهنگ رشد بسیاری داشته ولی باید بدانیم با چه اقتضا هایی مواجه هستیم.

وی افزود: در طول این سال ها همه فعالیت ها کنار یکدیگر قرار گرفت تا بتواند تصویر درستی از حقیقت ارائه دهد تا خدمات درستی برای هنر داشته باشیم، به همین منظور از منظرهای مختلف باید به این موضوع بنگریم.

وی در ادامه به آمارهای عددی از لحاظ آموزشی اشاره و خاطرنشان کرد: حوزه فرهنگ، هنر و تربیت بدنی ۲ درصد از کل بودجه کشور را شامل شده اند و سهمی که به وزارت ‌فرهنگ تعلق میگیرد یک سوم از این آمار است؛ متاسفانه اعتبار حوزه هنر چیزی کمتر از یک درصد اعتبارات عمومی کشور است.

حسینی نیز، در انتهای صحبت های خود به درآمدزایی از هنر اشاره کرد و گفت: بسیاری از نیازهای ما در قالب تدوین یافته ارائه نشده و تنها الگوی درآمدزایی را آموزش دیدیم و راه های دیگر نادیده گرفته شده است؛ حمایت از هنر اتفاق نخواهد افتاد مگر اینکه قوانین تدوین شده داشته باشیم و قوانین موجود باید بازآفرینی شود، صنایع پیشرو میتواند بهترین فرصت برای اقتصاد کشور ما باشد چرا که سال گذشته در کشورهای اروپایی آثار حراجی ها بیش از ۳۷ درصد از فروششان مربوط به آثار ایرانی نیز بوده است.

در ادامه این نشست نیز، سید سعید احمدی زاویه در باره تنگناهای خلاقیت در عرصه هنرهای سنتی افزود: خلاقیت پدیده ای بسیار ارزشمند است که در خیلی موارد خلاقیت همان نوآوری تلقی می‌شود در حالی که این دو مفهوم متفاوت است، ما در واقع بیش از صد تحلیل متفاوت از خلاقیت میتوانیم در آراء دیگران پیدا کنیم به عنوان نمونه فرانکن در کتاب انگیزه انسانی سه دلیل انگیزه افراد برای خلاقیت را بیان‌کرده است که نیاز به تحرک جدید، نیاز به انفعال ایده ها و نیاز به حل مشکلات دارد.

احمدی زاویه در ادامه به نقش هنرمندان در خلاقیت اشاره کرد و گفت: اگر ما بخواهیم نقش هنرمندان را بررسی کنیم رسانه، سطح هنری و فرهنگی ما را نشان نمی‌دهد ولیکن اصلا قابل استناد نیست؛ مقصر وضع موجود هم وزارت ارشاد نیست بلکه مشکلی ست که بخاطر عدم توجه و عدم خلاقیت به وجود آمده است به همین منظور پیتر برگر، بیش از صد تحلیل در مورد خلاقیت بیان کرده که شامل فرآیند حساس شدن به مشکلات و کمبود ها جستجوی راه حل، ایجاد حدس و آزمایش و موارد دیگر که قابل تامل می شود.

وی به تعریف خیال و تخیل پرداخت و افزود: گریگوریکاری میگوید ما یک خیال داریم یک تخلیل، هنرمندان باید کار کنند تا بتوانند تخیلات خود را بروز دهند ما خیال میکنیم که داریم کار موسیقی، تئاتر یا هر هنری انجام میدهیم اما این‌چنین نیست چرا که ذوق و خلاقیت ها کاهش پیدا کرده ودر آخر باید گفت صنایع دستی معرف مناسبی برای نمایش خلاقیت بالا و کم هستند.

احمدی زاویه اذعان کرد: ما خلاقیت را در بین هنرمندان کشتیم و این وضعیت مناسب نیست یکی از دلایلش گماردن کسانی بود که در سیستم مدیریتی حضور داشتند که نه تنها خلاق نبودند بلکه کارنامه مناسبی هم ارائه ندادند وما باید در فرهنگمان میل به دانستن را پرورش دهیم.

مینا صدری به عنوان آخرین سخنران این نشست در خصوص نقش بانوان نگارگر و آرمانهای انقلاب اسلامی گفت: نگارگری به عنوان یکی از هنر های اصیل ایرانی که مصورکننده رویداد های اجتماعی و مذهبی و واقعیت ها بوده است، برخی از آثار به جا مانده و مکاتب نشان می‌دهد که زنان نقش موثر و فعالی در تاریخ هنر داشته اند و نقطه نظرهای قابل تاملی بدست میاریم که در دوره انقلاب اسلامی نیز اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه اسم هنرمندان زن نگارگر از قرن ۱۰ یعنی دوره صفوی ثبت شده است افزود: در دوره انقلاب اسلامی با راه یافتگی به نمایشگاه های تخصصی مشاهده می‌شود که بیش از ۳۰۰ بانوی نگارگر داریم و ما قبل از انقلاب، موضوعاتی که به شهادت و پاسداری بپردازد را نداشتیم.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.