امروز : پنج شنبه, ۱ آذر , ۱۴۰۳ - 20 جماد أول 1446
«بنفشه آفریقایی»؛ عاشقانهای آرام در میانسالی
به گزارش خط سوم هنر، فیلم سینمایی «بنفشه آفریقایی» به کارگردانی مونا زندی حقیقی، تهبه کنندگی علیرضا شجاع نوری و نویسندگی حمیدرضا بابابیگی است. این فیلم در سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر به نمایش درآمد و توانست فاطمه معتمدآریا را برای نقش اول زن و پیمان یزدانیان را برای بهترین موسیقی متن کاندید سیمرغ بلورین کند. «بنفشه آفریقایی» چند […]
به گزارش خط سوم هنر، فیلم سینمایی «بنفشه آفریقایی» به کارگردانی مونا زندی حقیقی، تهبه کنندگی علیرضا شجاع نوری و نویسندگی حمیدرضا بابابیگی است. این فیلم در سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر به نمایش درآمد و توانست فاطمه معتمدآریا را برای نقش اول زن و پیمان یزدانیان را برای بهترین موسیقی متن کاندید سیمرغ بلورین کند.
«بنفشه آفریقایی» چند لحظه ماندگار دارد که همین تک لحظهها میتوانند بار فیلم را یک تنه به دوش بکشند ولی آیا میتوان گفت فیلمی بهخاطر چند تک لحظه درخشان فیلم درخشانی است؟ خیر. اما آیا میتوان فیلمی را به خاطر چند تک لحظه درخشان دوست داشت؟ بله.
مونا زندی حقیقی بعد از تجربه موفق «عصر جمعه» در دهه هشتاد به سراغ سوژه دیگری در میان زنان رفته است. فیلم داستان زنی میانسال را روایت میکند که همراه با همسر دوم خود مشغول زندگی است اما وقتی که متوجه میشود همسر سابقش در آسایشگاه تنها مانده و وضع خوبی ندارد، از سر انسانیت تصمیم میگیرد که او را به خانهاش بیاورد و از او نگهداری کند. این اتفاق به تدریج زندگی زن را تغییر میدهد و بحران متفاوتی را برای زندگی او به وجود می آورد.
درون مایه انسانی و عاطفی فیلم باعث نشده است که تم اصلی فیلم که نماها و قابهای سه نفره است به چشم نیاید. کارگردان به وضوح به دنبال جا انداختن یک رابطه سه نفره است تا قصه خود را در دل آن روایت کند. شاید دغدغه کارگردان پرداختن به حقوق مادی و معنوی یک زن در زندگی مشترک باشد اما بستر این روایت رابطه عاشقانه میان این سه نفر است. «بنفشه آفریقایی» لحظههای خوبی را در دل خود می سازد اما نمی تواند این را در داستان تعمیم دهد. داستانی که مبتنی بر گذشته در زمان حال روایت می شود باید در بیان جزییات و سرگذشت شخصیتها به یک قوام و پختگی روایت برسد که «بنفشه آفریقایی» نمی تواند شخصیتهای فیلم را به طور کامل برای مخاطب معرفی کند.
قطعا بازی درخشان سه بازیگر اصلی فیلم شاخصه مهم «بنفشه آفریقایی» است. معتمد ریا مثل همیشه با درک موقعیت نقش خود بازی متفاوتی را به نمایش گذاشته است. همچنین بازی متوازن سعید آقاخانی و رضا بابک باعث شده است که بازیها یک دست از آب در آیند. موسیقی متن فیلم، نقطه قوت دیگر آن است که در خدمت فضاسازیهای فیلم می آید و حتی گاهی بار فیلم را در سکانسهای بدون دیالوگ بر دوش می کشد.
در مجموع فیلم آرام و عاشقانه «بنفشه آفریقایی» می تواند بدون لکنت حرفش را بزند و تجربه خوبی برای مخاطب از عشق در میانسالی باشد.
این فیلم از ۱۱ شهریور در پلتفرمهای اینترنتی اکران آنلاین شده است.
بنفشه آفریقایی , سعید آقاخانی , علیرضا شجاع نوری , فاطمه معتمدآریا
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.