امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Thursday, 21 November , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱ آذر , ۱۴۰۳ - 20 جماد أول 1446
شناسه خبر : 11647
  پرینتخانه » آخرین اخبار, فرهنگی, گفتگو, مستند تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۸ |

وصیت نامه هنری اکبر عالمی به روایت سیف‌الله صمدیان

آن علم که در مدرسه آموخته بودم، در میکده آن را نخریدند به جامی سیف الله صمدیان در آخرین تصاویری که با دوربین همراهش از اکبر عالمی گرفته است، یکی از آخرین فیلم ها را از او به ثبت رسانده و به قول خودش وصیت نامه هنری این مستندساز،عکاس و صاحب نظر را ضبط کرده […]

وصیت نامه هنری اکبر عالمی به روایت سیف‌الله صمدیان

آن علم که در مدرسه آموخته بودم، در میکده آن را نخریدند به جامی

سیف الله صمدیان در آخرین تصاویری که با دوربین همراهش از اکبر عالمی گرفته است، یکی از آخرین فیلم ها را از او به ثبت رسانده و به قول خودش وصیت نامه هنری این مستندساز،عکاس و صاحب نظر را ضبط کرده است.

این هنرمند عکاس و مستندساز در گفتگوی کوتاه از درگذشت اکبر عالمی اظهار تاسف کرد.

صمدیان با اشاره به فیلمی که در اواسط شهریور ماه امسال در شورای ارزشیابی هنرمندان گرفته است، گفت: در این جلسه با دوربینم از اکبر عالمی فیلم گرفتم و به نظرم حرف‌هایش وصیت نامه هنری اش است.

اکبر عالمی در این فیلم می گوید: “چرا عنوان درجه یک را برای عالی‌ترین‌ها می‌گویم؟! ما در ایران بعضی شخصیت‌ها را داریم که اصلا غیرقابل تکرار هستند، اگر بهزاد در قید حیات بود به او یک می دادید!

امثال او غیر قابل تکرار هستند، من را به عنوان پیر ۷۵ ساله مامور کنید تا جلوی او زانو بزنم و بگویم این را آمدم تقدیم کنم.. نه اینکه او (بهزاد) بیاید و تقاضا بدهد. اگر استاد بهزاد زنده بود،می آمد تقاضا می داد یا اینکه یکی از ریش سفیدهای ما باید می رفت زانو می زد و به اقای بهزاد می گفت من این سعادت داشتم تا این نشان را به شما تقدیم کنم.

یا اینکه یکسری اسامی را بنویسید و بیاید در شورا، حالا شاید درجه یک بدهند که درجه یک برای امثال بهزادها کم است. بهزاد را عمدا مثال زدم.

یک کتابی هست در تاریخ زرتشتی ها به نام “نیمه خرد”، می گوید علم بدون خرد، علم نیست.

باید این جمله را با طلا بنویسند، به نظرم هنر بدون علم هنر نیست.در این ۴۴ سال که درس دادم و در این سال ها سعی کردم،خودم را تکرار نکنم.

یکی از دانشجوهایم پرسید که اگر هنر بدون علم هنر نیست پس چیست؟!گفتم هنرورز و هنرور مثل پیشه ور. ادمی که در کار هنری ورزیدگی داره و خودش نمی‌تواند خلاقیت داشته باشد. چون یکی از اصول دستیابی به مدارج عالی هنر این است که ما بتوانیم خلاقیت داشته باشیم.

خیلی غصه می خورم.
آن علم که در مدرسه آموخته بودم ، در میکده آن را نخریدند به جامی.”

****

صمدیان که در سال ۹۳ برای اکبر عالمی در جشن تصویر سال بزرگداشت گرفت، درباره آن بزرگداشت،یادآور می شود: ما برای سلسله بزرگداشت هایمان برای تجلیل از هنرمندانی که نقش خیلی مهمی در بالا بردن کیفیت تصویر در ایران داشتند بدون درنگ به نام اکبر عالمی رسیدیم. اولین بزرگداشت را در راستای موضوع تصویر برای ایشان گرفتیم و پس از آن برای کلاری ،کیارستمی،علیرضا زرین دست و کامبیز درمبخش، بزرگداشت برگزار کردیم.
اکبر عالمی در جشن تصویر سال و بزرگداشت اش گفته بود: «حالا من ۷۰ سالم است و می‌گویم به خواب می‌ماند این زندگی؛ تمام جوهره حرف‌های ابراهیم حقیقی این بود که وقتی الماس نیست، کوه البرز را به ما دهند هم دیروز برنمی‌گردد. او خطاب به من گفت که توانسته‌ام دوره جوانی‌ام را مدیریت کنم. وقتی برنامه هنر هفتم به من پیشنهاد شد فکر می‌کردم تلویزیون چه قدرت حیرت‌آوری دارد. با ترس مقدس برنامه‌ها را اجرا می‌کردم و می‌گفتم تو میزبانی و میزبان، مدام نباید دست در سفره دراز کند. برایان تریسی، می‌گفت که وقتی وسط حرف کسی بپری انگار به او پشت پا زدی، اما من سعی می‌کردم که تبادل داشته باشم.»

او از ترس‌هایی که برای اجرای برنامه‌هایش داشت هم گفته بود: «اولین ترسم از اساتیدم یعنی هوشنگ کاووسی و خسرو سینایی بود که نکند چیزی را اشتباه بگویم و آن‌ها بگویند که غلط است. دومین ترسم از دانشجویانم بود. در کلاس درس شما فقط درس نمی‌دهی بلکه چیزهایی هم می‌گیری. ترس سومم هم از مردمی بود که مالیات می‌دهند که یک مجری تلویزیونی جلوی آینه جلوه‌گری کند.

من با این ترس مقدس زندگی کردم. با همان ترس مقدس در کلاس درس و تلویزیون حاضر شدم. ولی همین امروز در رادیو می‌شنیدم که مجری گفت «راستیتش». آیا این زبان سعدی و حافظ و مولانا است؟ شما با این زبان دارید به فرزندان ما فارسی یاد می‌دهید؟ ما بچه‌های خود را در خانه می‌گذاریم و می‌رویم. این چه فارسی است که شما یاد آن‌ها می‌دهید. الان دیگر خل شده‌ام. مردها زیر ابرو برمی‌دارند!»

اکبر عالمی بامداد ۲۲ مهر ماه در سن ۷۷ سالگی به دلیل کرونا از دنیا رفت.

از فعالیت‌های متعدد او در عرصه‌ی عکاسی و فیلم‌سازی – با محوریت پروژه‌های صنعتی، صنایع زیربنایی و مستند- اشاره کرد.

در کارنامه‌ی حرفه‌یی او، ساخت برنامه‌های هنری و فرهنگی تلویزیونی در زمینه‌ی سینما همراه با اجراهای حرفه‌یی و ماندگار و نقدهای تاثیرگذار فیلم، چند دهه تدریس در دانشگاه‌های هنر، مدیریت لابراتوارهای سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ساخت حدود ۳۰ فیلم مستند برای صنایع داروسازی، پتروشیمی، نساجی و چوب به زبان‌های انگلیسی، فرانسه، اسپانیولی، آلمانی، ایتالیایی، عربی و .. به چشم می‌خورد.

تالیف قدرت واژگان، تمهیدات سینمایی، فرهنگ جامع انیمیشین و کتاب ظهور، در عکاسی و سینما، اثر سی آی و آر آی جاکوبسن، از جمله آثار ترجمه شده‌ی اوست.

اکبر عالمی عضو فرهنگستان‌های هنر و زبان و ادب فارسی از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۶ بوده و از جمله اعضای فعال و تاثیرگذار هیات موسس انجمن عکاسان ایران است.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.