امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Friday, 22 November , 2024
امروز : جمعه, ۲ آذر , ۱۴۰۳ - 21 جماد أول 1446
شناسه خبر : 10207
  پرینتخانه » آخرین اخبار, اجتماعی, تلویزیون, فرهنگی تاریخ انتشار : ۰۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۲ |

نیازمند یک رسانه ملی برای تولید محتوای ملی هستیم/ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻫﻤﮑﺎﺭﯼ ﺑﺎ ﺷﺮﻕ آسیا

به گزارشخط سوم هنر، رییس سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر عصر سه شنبه ۴ شهریور با چانگ هوا سفیر چین در ایران دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار که یک هفته پس از بازدید رییس ساترا از نهاد رگولاتوری اتریش انجام شد، طرفین به بحث پیرامون توسعه همکاری متقابل ایران و […]

نیازمند یک رسانه ملی برای تولید محتوای ملی هستیم/ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻫﻤﮑﺎﺭﯼ ﺑﺎ ﺷﺮﻕ آسیا

به گزارشخط سوم هنر، رییس سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر عصر سه شنبه ۴ شهریور با چانگ هوا سفیر چین در ایران دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار که یک هفته پس از بازدید رییس ساترا از نهاد رگولاتوری اتریش انجام شد، طرفین به بحث پیرامون توسعه همکاری متقابل ایران و کشورهای شرق آسیا پرداختند.

رییس ساترا در این دیدار اظهار کرد: امروز مردم در دنیا با رسانه‌های جدید خو گرفته‌اند و دیگر تمام وقت خود را برای دیدن تلویزیون ملی صرف نمی‌کنند. مردم، به ویژه نسل جوان تحت تاثیر رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفته‌اند و رسانه‌های ملی کشور خودشان به سختی در رتبه نخست توجهات قرار می‌گیرد و به همین دلیل با چالشی جهانی مواجهیم.

سید صادق امامیان ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد که در کشورهای جهان از هر پنج رسانه نخست، چهار مورد آن‌ها رسانه‌های بین‌المللی و غالبا آمریکایی هستند از این رو مردم در این زمینه احساس نگرانی می‌کنند، حتی در کشورهای غربی خیلی از مردم مداخله حاکمیت از طریق تنظیم گری در حوزه رسانه را لازم می‌دانند.

ماموریت ساترا مستقل از رسانه ملی است

امامیان در ادامه با اشاره به اینکه ماموریت ساترا مستقل از رسانه ملی است، بیان کرد: وظیفه رسانه ملی رساندن محتوای ملی به تمام مردم کشور است، اما وظیفه ساترا توسعه صنعت رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایرانی است، به همین دلیل ساترا از بدو تاسیس به شدت فعالیت‌های بین‌المللی خود را دنبال می‌کند. از این رو طی دو سال گذشته بیش از ۴۰ رگولاتور غربی را شناسایی و با آن‌ها ارتباط برقرار کردیم. امروز توسعه همکاری با شرق در دستور کار قرار دارد به ویژه کشورهایی مثل چین که در زمینه نظام رسانه‌ای خود پیشرفت‌های قابل توجهی داشته‌اند.

حکمرانی رسانه‌ای فقط فیلترینگ و سانسور نیست

رییس ساترا سرمایه گذاری‌های مشترک را از مبانی مهم توافقات رسانه‌ای و دو طرفه ایران و چین دانست و گفت: همه ما می دانیم که نمی توانیم حکمرانی رسانه‌ای خود را فقط به وسیله فیلترینگ و سانسور برقرار کنیم، همکاری‌های اقتصادی می‌تواند به رشد رسانه‌های ما در همه زمینه کمک کند. هم چین و هم ایران دغدغه‌های مشترک و قابل توجهی هم در زمینه سیاسی و هم در زمینه اجتماعی دارند.

وی با اشاره به همکاری‌های ایران و اروپا بیان کرد: همکاری‌های ما با شرکای اروپایی همیشه خوب بوده است، به همین دلیل علاقه داریم این همکاری‌ها با شرق نیز برقرار شود. با توجه به اینکه حوزه رسانه‌های نوین مبتنی بر اینترنت، یک حوزه داینامیک است و لحظه‌ای تغییر می‌کند نیازمند ارتباطات پویا و مستمر در این زمینه هستیم تا بتوانیم به روز و لحظه‌ای تجربیات خود را به اشتراک بگذاریم.

ارتباط ساترا با ۴۳ رگولاتور اروپایی

امامیان در بخش دیگر صحبت‌های خود با بیان اینکه مجموعه رگولاتورهای اروپایی در حوزه رسانه، سازمانی را به نام epra یعنی (european platform of regulatory authorities) تشکیل داده‌اند، گفت: ایران به عنوان عضو ناظر در این سازمان حضور و با ۴۳ رگولاتور عضو این سازمان ارتباط مستقل دارد. در همین راستا، هفته گذشته در حوزه تنظیم گری رسانه با رگولاتور اتریش دیدار و گفتگو داشتیم.

رییس ساترا تاکید کرد: ما تجربیات موفقی در ارتباط با نهادهای تنظیم گر و سفارت کشورهای اروپایی داشته‌ایم. همچنین در این راستا آمادگی کامل برای ارتباط با نهادهای تنظیم گر حوزه رسانه کشور چین داریم و به دنبال زمینه سازی برای گسترش همکاری بین رسانه‌های خصوصی دو کشور هستیم.

۴۰ درصد محتوای رسانه‌های صوتی و تصویری باید داخلی باشد

وی با بیان اینکه رسانه‌های VOD این زمینه را دارند که در کنار تولید محتوای ارزشمند داخلی، از محصولات کشور چین هم  استفاده کنند، اظهار کرد: سیاست ما این است که ۴۰ درصد محتوای رسانه های صوتی و تصویری، داخلی و ایرانی باشد این با شرایط قبلی که قالب محتواها، محتوای محتواهای خارجی با محوریت هالیوود بود قطعا متفاوت است از این رو ما تولیدات ارزشمندی در ایران داریم ک در تلاش برای گسترش آن هستیم.

امامیان در ادامه پیشنهاد تشکیل کارگروه مشترک و انعقاد سند تفاهم نامه در خصوص اهم حوزه های همکاری بین دو کشور ایران و چین را ارایه و عنوان کرد: ما خواستار همکاری فراتر از بحث امنیت فضای مجازی در موضوعاتی از جمله همکاری‌های رسانه‌های مبتنی بر اینترنت هستیم.

در ادامه این جلسه، چانگ هوا سفیر چین در ایران درباره همکاری‌های مشترک دو کشور در زمینه فرهنگی و رسانه‌ای توضیح داد: در سال‌های اخیر رسانه‌های جدید به ویژه رسانه های کشورهای غربی فضای مجازی را کنترل کرده است. ما باید پلتفرم خود را داشته باشیم تا مردم صدای ما را بشنوند. با وجود اینکه رسانه‌های سنتی هنوز فعال هستند و نقش خود را ایفا می‌کنند اما نسل جدید کشش بیشتری به رسانه‌های جدید دارند.

سفیر چین با تاکید بر اینکه دفتر مدیریت اطلاعات فضای مجازی چین در تنظیم مقررات فعالیت شرکت‌های اینترنتی نقش مهمی ایفا می‌کند، گفت: سفارت چین از همکاری و ارتباطات بین سازمان های تنظیم گر بین دو کشور چین و ایران استقبال می‌کند و حتما این تمایل به سازمان تنظیم گر و دفتر مدیریت اطلاعات فضای مجازی چین منتقل خواهد شد.

وی با استقبال از پیشنهادهای همکاری مشترک بین دو کشور نیز بیان کرد: شرکت‌های بزرگ اینترنتی و فناوری اطلاعات در چین مثل علی بابا اکثرا شرکت های خصوصی هستند که مطمئنا برای همکاری با شرکت‌های اینترنتی استقبال خواهند کرد. ما حاضریم یکسری از سریال‌های چینی را به صورت رایگان برای نمایش در اختیار رسانه‌های صوتی و تصویری ایرانی قرار دهیم و از نمایش فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی در پلتفرم‌های چینی استقبال می‌کنیم.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.