امروز : جمعه, ۲ آذر , ۱۴۰۳ - 21 جماد أول 1446
محمد حاتمی این روزها چه می کند؟
محمد حاتمی چند پروژه تئاتری در سال ۹۹ داشت که به دلیل شیوع کرونا ناچار شد آنها را عقب بیندازد و به جای آن طرحی تازه را به تلویزیون ارایه کرد که چیزی بین تئاتر رادیویی و تله تئاتر است. او نام تله رادیو را برای این پروژه مناسب میداند ولی تلویزیون این نام را […]
محمد حاتمی چند پروژه تئاتری در سال ۹۹ داشت که به دلیل شیوع کرونا ناچار شد آنها را عقب بیندازد و به جای آن طرحی تازه را به تلویزیون ارایه کرد که چیزی بین تئاتر رادیویی و تله تئاتر است. او نام تله رادیو را برای این پروژه مناسب میداند ولی تلویزیون این نام را نمیپسند.
این هنرمند که پیش از این قصد داشت نمایش «ادریسیها» را اجرا کند، درباره وضعیت اجرای این نمایش در دوران کرونایی گفت: برنامهام این است که حتما امسال نمایشی را اجرا کنم و امیدوارم شرایط به گونهای باشد که بتوانم «ادریسیها» را روی صحنه بیاورم ولی فعلا اجرای آن را عقب انداختهام.
حاتمی پیش از این توضیح داده بود که این نمایش هیچ ارتباطی به رمان «خانه ادریسیها»ی غزاله علیزاده ندارد و منظور گل ادریسی است.
او اضافه کرد: فعلا مشغول بازی در فیلم «زخم کاری» به کارگردانی محمد حمزهای هستم چون به هر حال زندگی جریان دارد و نمیتوان حتی در دوران کرونایی هم آن را متوقف کرد.
حاتمی با لحنی طنزآمیز افزود: ما هم با رعایت پروتکلهای بهداشتی داریم کار میکنیم هرچند این جمله «رعایت پروتکلهای بهداشتی» آنقدر در سرمان چرخیده که دیگر حساسیت برانگیز شده است!
این کارگردان که به تازگی پروژه نمایشی تازهای را با تلویزیون آغاز کرده است، درباره این پروژه نیز توضیح داد: پروژهای است ادامهدار که بر مبنای آن یکسری از نمایشنامههای خارجی را به شکل اجرایی جدیدی جلوی دوربین میبریم. نامی که خودم برای این پروژه انتخاب کردهام، «تله رادیو» است یعنی چیزی بین نمایش رادیویی و تله تئاتر که البته تلویزیون این نام را تایید نکرده است.
او از ضبط نخستین بخش این پروژه خبر داد و افزود: برای نخستین برنامه، نمایشنامه «ویمپو» نوشته هاینریش بل را ضبط کردیم که جزو نمایشنامههای رادیویی و کمتر شناخته شده این نویسنده است.
حاتمی با بیان اینکه این نمایشنامه توسط حمزه علیمحمدی ترجمه شده، درباره داستان آن گفت: قصه این نمایش در یک خانواده میگذرد و درباره وضعیتی است که آدمها ناچار هستند برای گذران امور روزمره خود مدام کار کنند؛ چیزی شبیه موقعیت امروز.
به گفته او، این نمایش با بازی آشا محرابی، فریدون محرابی، فرهاد شریفی،بهروز میرلو، پریسا فلاحزاده ضبط شده و از هفته آینده مونتاژ و صداگذاری آن آغاز میشود.
حاتمی با ارایه توضیحاتی درباره پروژه مورد نظر خود افزود: در این پروژه برایم مهم است که بازیگران از قواعد نمایشهای رادیویی پیروی کنند. البته شکل مرسوم نمایش رادیویی را برای اجرا نداریم اما مانند نمایشهای رادیویی بازیگر از روی متن میخواند ولی مسلط است. دکور آنچنانی نداریم و در فضای کروماکی کار میکنیم اما اکسسوار داریم.
این بازیگر اضافه کرد: به نظرم در این شکل به کیفیت بهتری دست پیدا میکنیم. ضمن اینکه افراد کمتری در کنار یکدیگر قرار میگیرند و ریسک کمتری از نظر سلامتی افراد داریم.
حاتمی با بیان اینکه این پروژه ادامهدار است، افزود: با این همه برای هر چیزی باید جنگید و بعد از این همه سال کار کردن، همچنان به تجربه افراد اعتماد نمیشود.
او در ادامه با انتقاد از سطح کیفی برخی از سریالهای تلویزیونی در سالهای اخیر ادامه داد: بسیاری از سریالهای تلویزیونی اصلا قابل دیدن نیستند و سطحشان پایینتر از سطح فرهنگ و آگاهی مردم است ولی در ساخت تله تئاتر، عموما متونی انتخاب میشوند که سطح فرهنگ و شعور جامعه را ارتقا میدهند ضمن اینکه ساخت تله تئاتر هرگز به اندازه سریال هزینه ندارد.
محمد حاتمی در پایان با یادآوری دوره هایی که از تله تئاتر ساخته و پخش میشد، خاطرنشان کرد: اگر تلویزیون نگاه بهتری به تله تئاتر داشته باشد، هم برای خودش بهتر است که کارهایی با کیفیت بالاتر و هزینه کمتر ساخته میشود و هم برای تماشاگران چون در دورههایی که تله تئاتر پخش میشد، مردم بخوبی از آن استقبال میکردند.
آشا محرابی , خط سوم هنر , محمد حاتمی
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.