امروز : پنج شنبه, ۱ آذر , ۱۴۰۳ - 20 جماد أول 1446
از بیانیهٔ سیاسی تا درام مخاطبپسند؛ منتقدان دربارهٔ «خورشید» چه گفتند؟
پس از نمایش فیلم «خورشید» ساخته مجید مجیدی در جشنواره ونیز، منتقدان سینمایی، دیدگاههای مختلفی را نسبت به این فیلم ابراز کردند.سایت یورونیوز در گزارشی به بازتاب این نظرات پرداخته است.آنچه می خوانید گزارش این سایت اروپاییست: نمایش فیلم خورشید، ساختهٔ تازهٔ مجید مجیدی کارگردان نامدار ایرانی، در جشنوارهٔ فیلم ونیز توجه مخاطبان و بهویژه […]
پس از نمایش فیلم «خورشید» ساخته مجید مجیدی در جشنواره ونیز، منتقدان سینمایی، دیدگاههای مختلفی را نسبت به این فیلم ابراز کردند.
سایت یورونیوز در گزارشی به بازتاب این نظرات پرداخته است.
آنچه می خوانید گزارش این سایت اروپاییست:
نمایش فیلم خورشید، ساختهٔ تازهٔ مجید مجیدی کارگردان نامدار ایرانی، در جشنوارهٔ فیلم ونیز توجه مخاطبان و بهویژه منقدان خارجی را به این فیلم جلب کرده است. مطلب زیر نگاه مختصری به نظر منتقدان دربارهٔ این فیلم دارد.
خورشید داستان علی ۱۲ ساله و سه رفیق اوست که ناگزیرند برای گذران زندگی کار و گهگاه دزدی کنند. آنها تصمیم میگیرند برای برای عملی کردن نقشه پولدارشدنشان در مدرسهٔ خورشید ثبت نام کنند، مدرسهای که مخصوص آموزش کودکان خیابان است.
پیتر دبروژ، منقد ورایتی با اشاره به این که «بچههای آسمان» مجیدی یکی از بهترین فیلمهای سدهٔ بیستم با موضوع کودکان بوده، میگوید فیلمساز با تقدیم فیلم تازهاش به ۱۵۲ میلیون کودکِ کار در جهان، از همان ابتدا میگوید که بیانیهای سیاسی برای مخاطبش دارد.
دبروژ مینویسند این ساختهٔ مجیدی داستان بچههایی را روایت میکند که «چالشهای کوچک آنها در ذهن خودشان بهاندازهٔ کوهی بزرگ مینماید.» و میافزاید که خورشید، با وجود مشکلات کوچکی در روایت، خوش سروظاهرتر از ساختههای قبلی کارگردانی است که کارنامهاش را به «نئورئالیسم اخلاقگرا اختصاص داده است.»
منتقد ورایتی بازی روحالله زمانی در نقش علی را تماما باورپذیر میبیند اما معتقد است تماشاگران میتوانند ماجرا را حدس بزنند چون مجیدی چندان اهل پیچیدهسازی نیست.
نیکلاس باربر، منتقد نشریهٔ آنلاین ایندیوایر نیز فیلم تازهٔ مجید مجیدی را میستاید و آن را یک داستان «دیکنزوارِ مخاطبپسند» ارزیابی میکند. او خورشید را فیلمی پرکشش دربارهٔ کودکان فقیر و معلم درستکاری (جواد عزّتی) بر میشمارد که «اگر در آمریکای دههٔ ۸۰ ساخته شده بود، احتمالا رابین ویلیامز نقشش را بازی میکرد.»
او نیز سکانس پر افتوخیز دزدی بچهها در ابتدای فیلم را میستاید، و از کاراکتر هاشم (علی نصیریان)، خلافکار کفتربازی که تهدیدهای خونسردانه دارد تعریف میکند. و دربارهٔ سکانسی که علی در آن به دنبال گنج، زیر مدرسه تونل میکند، به طنز مینویسند افرادی که از فضای بسته میترسد نباید این فیلم را ببیند.
اما باربر تأکید میکند که خردهروایتهای زیادی که در زمان ۹۹ دقیقهای فیلم گنجانده شده، گاه چنان بیربط اند که تماشاگر متوجه نمیشود چه پیش آمده است. پخشکنندگان خارجی فیلم خورشید احتمالا از آن رو عنوان «بچههای آفتاب» را برای آن انتخاب کردهاند که برای مخاطب یادآور شاهکاری چون «بچههای آسمان» باشد.
دبورا یانگ، منتقد هالیوود ریپورتر مینویسد مجیدی، با مضمون کودکان بیبضاعت فیملهایی خیرهکننده و احساسبرانگیز ساخته و خورشید یکی از آن فیلمهاست و پیشبینی میکند که این فیلم در جشنوارهٔ ونیز امسال پیشتاز باشد.
او نیز مانند دیگر منقدان بر پیشینهٔ دشوار و نقشآفرینیهای خیرهکنندهٔ نوجوانان نابازیگر فیلم انگشت میگذارد و از کاراکتر معلم خوب آن نیز تمجید میکند.
مرتضی کوهمسکن، منتقد نشریهٔ سلام نو در ایران نیز به استفادهٔ هوشمندانهٔ مجیدی از نور برای بیان حال و احساس شخصیتهایش اشاره میکند و نیز نقش فیلمنامهٔ قوی کار را که به یاری نیما جاویدی نوشته شده برجسته میکند. وی تنها نقطه ضعف فیلم را خردهروایتهای پایانی آن میداند.
فیلم خورشید موفق شد جایزهٔ بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه را از سیوهشتمین جشنوارهٔ فیلم فجر دریافت کند و شرکت پخشکنندهٔ این فیلم اکنون بهدنبال کسب مجوز نمایش آن در ایالات متحده است.
بین الملل , جواد عزتی , خط سوم هنر , خورشید , طناز طباطبایی , مجید مجیدی
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.